מכונית מעופפת סלובקיה

מכונית מעופפת סלובקיה

מכונית מעופפת תוצרת סלובקיה היא רק אחת ממוניות ומכוניות מעופפות של חברות רבות בעולם שפועלות כדי לאפשר לכם להגיע בקלות ממקום למקום ולפתור את בעיית הפקקים בכבישים ברחבי העולם.

מכונית מעופפת סלובקית: הביצועים של חברת איירקאר

עם מספר תושבים של כ- 5.5 מיליון אנשים וללא מוצא לים, סלובקיה מציגה יכולות טכנולוגיות מרשימות ומפתיעות בתחום המכוניות המעופפות, חברה סלובקית שמפתחת מכונית מעופפת היא איירקאר (AirCar).
בהתאם לדיווח של BBC המכונית המעופפת היא היברידית ומתפקדת כמכונית אך גם במטוס, בשונה מדגמי מכוניות מעופפות שונים שנוטים לכיוון טכנולוגיה של מטוס ורחפנים, המכונית המעופפות של איירקאר הומצאה ע"י המהנדס פרופ' סטפן קליין מסלובקיה ויכולה לנסוע ולטוס באמצעות תדלוק עם דלק רגיל וללא צורך בדלק מיוחד לטיסה.
פרופ' קליין אומר כי המכונית של איירקאר, המוגדרת כיום כאב טיפוס, צברה עד כה 40 שעות טיסה, כאשר לפני מספר חודשים המכונית הצליחה לטוס במרק של 35 דקות בין ערים מקבילות בסלובקיה.
המכונית של איירקאר יכולה להגיע לגובה של 2,500 מטרים ולטוס עד למרחק של כ- 1000 ק"מ, מהירותה המקסימלית היא 190 קמ"ש והמנוע של המכונית מסוג BMW מספק למכונית המעופפת 160 כוחות סוס.
משקל מקסימלי למכוניות מעופפות משתנה בין מכונית למכונית ולהבדיל מהמכוניות כיום המשקלים מוגבלים, איירקאר יכולה לשאת עד שני אנשים ששוקלים 200 ק"ג במקסימום.

שני החוקרים בסלובקיה עובדים על האב טיפוס למכונית מעופפת הבאה

יחד עם פרופ' קליין, מצטרף חוקר נוסף מסלובקיה, ד"ר אנטון זייג'ק שפועל יחד עם פרופ' קליין לקדם את תחום המכוניות המעופפות, השניים מאמינים שמה שחשוב הוא צוות התכנון ולא בהכרח הכסף, ללא מציאת פתרונות יצירתיים ופתרון אתגרים הנדסיים וטכנולוגיים, גם תקציב בלתי מוגבל לא יסייע לקידום מכונית מעופפת.
פרופ' קליין לא התחיל לפתח מכוניות מעופפות בתקופה האחרונה, כבר בתחילת העשור הקודם, פרופ' קליין החל לפתח את מכוניות מעופפות במסגרת חברת Aeromobil , וכבר אז החזיק ברקורד תכנון מכונית מעופפת של למעלה מעשור, בעשור הקודם הצליח פרופ' קליין לשלב בין מכונית למטוס עם טווח טיסה של כחצי מטווח הטיסה של איירקאר, מהירות של כ- 160 קמ"ש ונסיעה על דלק רגיל.
להבדיל מתחילת העשור הקודם והמכשולים השונים שעמדו בפני פרופ' קליין, נראה שעתה השוק בשל לשילוב מכונית היברדית שעברה חשיבה, תכנון, פיתוח ואבי טיפוס במשך כשלושה עשורים.

איירקאר לא עוצרת, בדומה למרבית הפיתוחים הטכנולוגיים בענפים השונים, גם המכונית המעופפת של איירקאר זוכה לאב טיפוס נוסף, טרם הכניסה לייצור מסחרי של המכוניות המעופפות, באיירקאר עובדים על אב טיפוס חדש שישדרג את כוחות האב טיפוס הנוכחי ויוכל להגיע למהירות מקסימלית של כ- 300 קמ"ש, מנוע עם 300 כוחות סוס, צריכת דלק של כ- 20 ליטרים של דלק רגיל על כל שעת טיסה ומרחק טיסה שזהה לאב טיפוס הקודם.

לא כל הנוצץ זהב: שדה תעופה למכונית מעופפת עם כנפיים

החיסרון הגדול במכונית המעופפת הוא צורת המעבר שלה למצב טיסה, בעוד שמוניות מעופפות מתוכננות כך שיוכלו להמריא ולנחות בצורה אנכית, המכונית המעופפת של איירקאר לא יכולה להמריא ולנחות בצורה אנכית, זקוקה למסלול המראה ונחיתה וצריכה קצת יותר משתי דקות כדי לפתוח את הכנפיים המתקפלות בצדי המכוניות.

המכונית המעופפת של איירקאר ומכוניות מעופפות זהות של חברות מתחרות (דמויי מטוס, בעלות כנפיים), מחייבות מסלול טיסה ומסתבר שכאן לא נגמר האתגר, כדי לאפשר למכונית המעופפת לפרוס כנפיים ולעוף ולנחות בהתאם, נדרש מסלול המראה ונחיתה באורך כל 330 מטרים ומעלה ומשקל כלי טיס מקסימלי של כ- 1,100 ק"ג, בעוד משקל הנוסעים והמטען שברשותם לא יעלה על 230 ק"ג.
למרות שאינן פשוטות לתפעול ומצריכות התאמה לתקנות תעופה בדומה למכוניות דמוי מסוק או רחפן, נראה שעתיד המכוניות המעופפות בעלות כנפיים נמצא בעלייה, כבר בשנת 1940 צפה הנרי פורד את השילוב בין מטוס ומכונית וכיום ניתן לראות ביקושים גבוהים ותכנון לעתיד הקרוב מאוד לעידן של תחבורה דואלית שעתידה לפתור מגבלות תשתית בכבישים העמוסים בעולם ובישראל.

ומה לגבי הטיסה עצמה? מסתבר שכל עוד המכונית לא תעבוד באופן אוטונומי לא תוכלו לעוף בלי לדעת לעוף, אחרי התגברות על המכשולים הטכניים ותקנות התעופה וכן התחרות מול המכוניות והמוניות המעופפות מסוג רחפן הכוללות רוטורים, על משתמשי המכונית לעבור הכשרה מיוחדת לצורך תפעול המכונית המעופפת.

לחזור למשהו ספציפי?

דילוג לתוכן