מכוניות אוטונומיות או מכוניות מעופפות? השוואה מקיפה!

מכונית מעופפת

חברות רבות נכנסו כבר שנים לתחומי המכוניות האוטונומיות והמכוניות המעופפות, איזה תחום צפוי להצליח יותר? במה הצרכן הפרטי צפוי לבחור? ולאן הרוח נושבת עבור המשקיעים הגדולים?

מכונית אוטונומית או מכוניות מעופפות?

חלקם של המומחים לתחום המכוניות המעופפות וסקרנים רבים לתחום תוהים מה קודם למה ואיזה על איזה תחום נכון יותר למקד את המשאבים, מכונית אוטונומית או מכונית מעופפת?
עקב חוקי הגבלות תעופה מורכבים המשתנים ממקום למקום, נראה כי הפיתוחים בתחום הרכבים האוטונומיים מובילים לתעשייה של ממש שקרובה יותר מתמיד לפעילות שגרתית קרובה שאינה רק במסגרת ניסוי כלים.

מכוניות אוטונומיות כבר כיום פועלות במדינות שונות כרכבים סמי אוטונומיים, מכונית אוטונומית נחשבת לבטוחה המפחיתה באופן משמעותי את תאונות הדרכים וככל שיהיו יותר מכוניות אוטונומית כך ניתן יהיה לפעול בצורה מסונכרנת עם כמות תאונות דרכים נמוכה יחסית למצב הנוכחי וכן להפחית את הפקקים באופן ניכר עקב נהיגה אוטונומית ומסונכרנת עם זרימה תנועה טובה ויעילה.
בנוסף, מכוניות אוטונומיות נחשבות לנוחות במיוחד עבור הנהג, לא מרתיעות יחסית כמו מכונית מעופפת ואנשים שיש להם פחד גבהים.
כיום המכוניות האוטונומיות יקרות מדי לנהג הממוצע בכביש ועדיין כופפות לניסויים ובחינות רבות טרם אישורי הרשויות, חשוב לזכור שלא מדובר ברכב מושלם ובשנים האחרונות מכוניות אוטונומיות היו מעורבות בתאונות דרכים שחלקן היו קשות ועדיין קיים החשש לגבי התקפות האקרים שיוכלו להשתלט על רכב אוטונומי מרחוק.

כבר עשרות שנים שמכוניות מעופפות מתחממות על הקווים, הן במישור התכנוני והן בניסויים השונים, כדי לעלות כמה שיותר מהר אל השמיים, בעשור האחרון התחום זכה להאצה משמעותית ובשנים האחרונות מדינות רבות מתחרות אחת בשנייה במסגרת חברות פרטיות מכל מדינה שרוצות להיות הראשונות להיכנס לתחום ולקבל את כל האישורים הנדרשים.
המכוניות המעופפות מתגאות ביתרון המרכזי והוא הימנעות מפקקים ואפשרות להגיע ממקום למקום במהירות גבוהה, המכונית המעופפות אינן מטוס ויוכלו להמשיך נסיעה בכבישים באזורים הנדרשים לכך אך גם להמריא ולנחות במקומות שרכבים יתקשו או לא יוכלו לחצות.
על אף ההתקדמות המשמעותית של תחום המכוניות המעופפות, עדיין מדובר בתחום מורכב שדורש רגולציה רבה ששונה ממדינה למדינה, כך למשל מה שנכון לארה"ב לא נכון לישראל וההיפך, כך גם עם תקנות התעופה באיחוד האירופאי.
רכבים מעופפים עדיין יקרים וימשיכו להיות יקרים גם לאחר קבלת כל האישורים ויצירת התשתית הנדרשת, בנוסף, אחד מהאתגרים שעדיין מתמודדים איתם הוא אתגר הבטיחות, למרות השיפורים והפיתוחים האחרונים המכוניות המעופפות עדיין לא מספיק בטוחות לשימוש מסחרי ובשנים הראשונות צפויות להיות בפעילות של כוחות ביטחון והצלה, תחבורה ציבורית (מוניות מעופפות) ולבסוף יכניסו בקצב איטי גם המשתמשים הפרטיים שסביר שבתחילה יהיו בפעילות של משתמשים בעלי ממון והכשרה מותאמת.

במה ייבחר הצרכן?

על השאלה הגדולה קשה לקבוע בצורה חד משמעית, מכוון והעתיד הולך גם לסינרגיה בין התחומים ליצירת מכונית מעופפת שתצריך מכם רק להיכנס אל המכונית ובמסגרת שירות פרטי או ציבורי תוכלו לעוף ממקום למקום בין ערים או בתוך העיר.
שתי הטכנולוגיות מציגות חסרונות ויתרונות ברורים, אך נראה כי חברות רכבים מעופפים וכן גם חברות רכבים אוטונומיים זיהו את הפוטנציאל הקיים בכל תחום.
היבט נוסף שמקשה על האפשרות להטות את הכף לטובת תחום מסוים הוא ההשקעה לטווח ארוך, כיום מכוניות אוטונומיים הם התכנון לטווח הארוך אך גם המכוניות המעופפות שנראה שבשימוש פרטי יהיה טווח ארוך עוד יותר מהמכוניות האוטונומיות, כך שלמרות שככל שטווח ההשקעה הוא ארוך יותר וכך גם מסוכן יותר בעבור החברות, שני התחומים שואפים קדימה והחברות משקיעות משאבים אדירים בראי השנים הבאות, תחילה השנים הקרובות וכניסה לשימוש פרטי לקראת תחילת-אמצע העשור הבא.

הבחירה של הצרכן הפרטי תלויה בצרכים שלו, משתמשי הכביש השונים נדרשים למשימות נהיגה יומיות שונות וכך גם הגעה למקומות רחוקים יותר מעבודה וסידוריים יומיים, כדוגמת חופשות משפחתיות.
בחירת הצרכן הפרטי תלויה במיקום המגורים שלו, מגורים באזור עירוני עמוס ידרוש דווקא מכונית אוטונומית ואולי לא יאפשר בקלות רגולטורית טיסה בצפיפות עירונית גדולה אך כן הקלה על הפקקים באמצעות רכב אוטונומי.
מגורים באזור מרוחק שאינו עירוני, לרוב באזורים פתוחים ולא צפופים, יצריכו מכונית מעופפת שתוכל לנחות בנקודות נחיתה שפזורות במרחב או בשלבי רגולציה מאוחרים יותר, בכל אזור פתוח שיוגדר ברחוק כניתן לנחיתה אזרחית.
בנוסף, לצרכנים שונים צרכים שונים, כך למשל מכונית אוטונומית עדיפה יותר למשימות קצרות ויעילות, ההגעה תהיה חסכונית ומהירה, בעוד שלמשימות שדורשות זמן הגעה רחוק יותר המכונית המעופפת מומלצת יותר והעלויות שלה יתקזזו עם הזמן שנחסך.

טרם בחירת מכונית אוטונומית לכביש או מכונית מעופפת לאוויר, צריכים לקחת בחשבון היבטים נוספים, הרצון של כל צרכן הוא לקנות מוצר בשל עם ניסיון בשוק, למכונית האוטונומית נקודות זכות על התקדמות טכנולוגיות בשלבי ניסוי מתקדמים יותר ממכוניות מעופפות.
היבטים נוספים שיש לקחת בחשבון: תפעול נוח יותר של מכונית אוטונומית, אמינות גבוהה יותר לרכב שנע על הכביש (גם אם בעצמו) אל מול רכב שנע באוויר, נקודת זכות סביבתית למכוניות אוטונומיות חשמליות בכביש שצפויות לפלוט פחות מזהמים לאוויר מהמקבילה המעופפת וכן שימוש נוח יותר בתשתית קיימת למכונית אוטונומית מול בניית תשתית חדשה למכוניות מעופפות ועדכון רגולציה במדינות השונות שכבר מבוצע בשנים האחרונות.
ההיבט האחרון ויש שיגיעו החשוב מכולם זה העלות, בעוד שמכוניות אוטונומיות יהיו יקרות בשנים הראשונות בשוק, כאמור מכוניות מעופפות יהיו יקרות מאוד ויקרה הרבה יותר ממכונית אוטונומית לכביש, רק בעלי ממון רב יוכלו ליהנות ממכונית מעופפת פרטית על כל מאפייני העלות: המכונית עצמה, הביטוח והתחזוקה.

ומה לגבי מכונית מעופפת אוטונומית?

נראה כי זה השילוב המנצח, אם נצא מנוקדת הנחה שחלק גדול מהאנשים שירצו להשתמש בשירותים המתקדמים של מכוניות מעופפות, לא יוכלו או לא יצליחו לעבור את הכשרה המתאימה לתעופה ובכך התחומים ישתלבו להם ככל שהשנים יעברו וכבר כיום ניתן לראות הדגמות וניסויים שונים בהם המכונית המעופפת טסה ממקום למקום באופן אוטונומי וללא צורך בהכשרה מיוחדת לאדם שברכב.

איפה כדאי להשקיע: מכוניות מעופפות או אוטונומיות?

אם משקיעים כבדי כיס היו מתלבטים היכן להשקיע את הכסף שלהם, נראה שההמלצה היא דווקא על התחום העתידני וארוך הטווח יותר של מכוניות מעופפות הוא תחום ההשקעה העדיף יותר, הסיבה שעשויה להכריע היא האפשרות של מכונית מעופפת להיות גם אוטונומיות, למרות שיש שיסברו שאוטונומיה בכביש אמורה להיות פשוטה יותר מאוטונומיה אווירית, בעוד שהשעה בהפיכת מכונית אוטונומית למכונית מעופפת היא עולם אחר לגמרי שלא קשור בהוספת חומרה לרכב אלא בשינוי מלא של הרכב כולו.
על אף שאין האמור ייעוץ השקעה, נראה ששני התחומים שווים להשקעת ארוכת טווח, אך בהינתן טווח ארוך מאוד ניתן יהיה לראות יותר חברות שיעסקו במכונית מעופפת וגם בטכנולוגיה של אוטונומיה לכלי ולא ההיפך.

יחד עם זאת, חשוב לקחת בחשבון את התאמת הרגולציה והתשתית למכונית מעופפת, בעוד שקיימת תשתית כבישים למכוניות אוטונומיות ונראה שהטכנולוגיה תהיה בטוחה כאשר כמות הכלים האוטונומיים בכביש תגדל, המכוניות המעופפות עלולות להיתקל במחסום רגולציה וכן גם במחסום תשתית במדינות השונות, גם המתקדמות עם השטחים הפתוחים הרבים בהם כמו ארה"ב, במדינה כמו ישראל צפויים קשיים בירוקרטיים ורגולטוריים, עבודות התשתית איטיות והמרכיב הביטחוני מוסיף משקולת נוספת לתמונה.

לחזור למשהו ספציפי?

Contact Us

קבלת עדכונים על מכוניות מעופפות? שיתוף פעולה? מידע חשוב? השאירו פרטים!

דילוג לתוכן